mandag 30. januar 2017

Pizzabuss / Pizzabil (60150)

Dette er et av de nye Lego settene for 2017, og en av de nye settene som jeg virkelig har gledet meg til. Lego skriver at det er en pizzabuss, men jeg velger å kalle det pizzabil da det høres mer naturlig ut. Settet inneholder en stor pizzabil, en scooter, et bord der man kan stå og spise og 2 figurer.


Kona, som satt sammen dette settet, kunne melde om at det var greit å bygge, men hun var litt skuffet over proposjonene på maten. Jeg kan forstå hvorfor det er sånn, da Lego har tatt en del de har fra før og bare laget den i en ny farge i stedet for å lage en helt ny del. Men Pommes Fritesen er større enn pizzaen, og det er jo relativt unaturlig. Ellers fant hun ikke noe å kritisere. Som meg, er hun enig i at det er et utrolig fint sett, og denne kommer garantert til å stå i Legobyen og forsyne sultne innbyggere.

Ettersom dette er et kjøretøy må det jo tas et bilde forfra. Så etter at jeg hadde tatt bildet at jeg hadde vippet ned speilene, de skal jo egentlig stå opp langs siden av bilen. For variasjonens skyld (og for ikke å sette klistremerke over to separate deler) har Lego satt skiltet helt på den ene siden av bilen.


Det var litt vanskelig for mine store fingre å få satt kokken inn i serveringsdelen av bilen, så jeg måtte ta av taket noe som var litt kronglete. Men for mindre hender er det nok ikke noe problem å sette ham inn ved hjelp av de lukene som er på sidene. Her kan man også se konas ankepunkt med de enorme pommes fritesen sett opp mot pizzaen ved siden av. Årsaken er selvfølgelig at Lego har gjenbrukt mineralbiten fra bl.a. Gruve-serien og Vulkan-utforskerne og bare laget denne i gult.


Her står kokken klar til å betjene kunder. Vanlig vis vil luken på andre siden være lukket, men jeg måtte åpne begge for å få nok lys til bildet. Fordelen med to luker er jo at kundene kan betjenes uavhengig av hvor bilen må parkeres.


Slik ser det ut når lukene er lukket, med en stor reklame for firmaet City Pizza som eier bilen, samt menyen for hva de serverer. Dette er likt på begge sider.


Jeg liker at Lego har laget en scooter som kan brukes for å levere pizzaer til andre adresser i byen. Det ser liksom litt bedre ut å komme kjørende på en scooter enn på en tung motorsykkel når man skal levere i byen.


Jeg syntes også det er fint at Lego har designet en scooter-hjelm som ikke ser så voldsom ut som de vanlige motorsykkel-hjelmene.


Her står den kvinnelige scooter-føreren ved siden av serveringsbordet og nyter litt lunch. På bordet ligger to helt nye spesielle deler som også er laget i andre farger for andre sett. Dette er brikker som er buede men med to rette kanter. I dette settet er de laget helt perfekt som pizzabiter, men de brukes bl.a. som dekorstein i andre nye sett (men da selvfølgelig uten pizzatrykk). Parasollen tror jeg også er ganske ny, den er i alle fall noe helt annet enn de "radar-bitene" vi brukte som parasoller da jeg vokste opp.


Her er alt i settet plassert i samme bilde. Veldig fint sett som var flott å bygge og som det er fint å leke med eller ha utstilt i en by. Et par ting å trekke for, som at det var veldig vanskelig å komme til for å plassere figuren bak i bilen (og pommes fritesen), men også stort pluss for pizza biter, scooter og hjelmen. Så oppsummert er dette et veldig flott sett, og jeg ser ikke bort fra at det kommer flere slike i hus i fremtiden, hvis City Pizza gjør det bra...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar